לך אל עצמך – מאמרי העידן החדש

לך אל עצמך – מאמרי העידן החדש

"מיליוני אנשים מחליטים לא לגדול, הם נשארים זרעים, הם נשארים פוטנציאלים, הם אף פעם לא הופכים למציאות, הם לא יודעים כלום, הם ריקים לחלוטין, הם ריקים לגמרי, איך הם יכולים להתייחס?

כן, יש סוג של יחסים, אבל זה לא עניין של התייחסות, זה יחסים של החזקה; הבעל מחזיק באישה, האישה מחזיקה בבעל, ההורים מחזיקים בילדים, וכך הלאה.. אבל להחזיק הוא לא להתייחס. למעשה להחזיק הוא להרוס את כל האפשרויות של התייחסות.

אם אתה מתייחס אתה מכבד, וכשאתה מכבד אתה לא יכול להחזיק. אם אתה מתייחס, יש כבוד רב. אם אתה מתייחס, אתה מתקרב מאד, באינטימיות עמוקה, חופף. עדיין החופש של האחר לא מתערב, עדיין האחר נשאר עצמאי"

                                                                                                                            ~ אושו ספר החוכמה

 

 

למעשה אברהם אבינו הוא האדם הראשון שיוצא מתוך עצמו. ראינו בפרשה הקודמת פרשת נח המתארת את נח כאיש צדיק תמים היה בדורותיו את האלוהים התהלך נח. ויש שדרשו את נח לגנאי, שרק ביחס לדורו הוא היה צדיק, אבל אילו היה בדורו של אברהם לא היה נחשב לצדיק. ולמעשה תכונתו של נח הייתה לדאוג לעצמו, שיהיה לו טוב, ועל כן נח נקרא 'איש הפרווה', שדואג להתחמם בעצמו. נח היה איש צדיק אבל הוא הלך רק עם אלוהים. נח היה ממוסגר בתוך התיבה שבנה לעצמו. הכיוון של נח היה פנימה אל עצמו.. נח למעשה איבד את התקווה והאמון בעולם מרוב שהסתגר אל תוך עצמו. צדיק הוא האדם הנמדד במערכות היחסים שלו עם האלוהים.

 

 

לעומתו, עומדת וניצבת דמותו של אברהם אבינו האב הראשון שמוציא את עצמו מהכוח אל הפועל, הוא האב הראשון של מידת החסד המביאה לידי ביטוי את הנתינה, או היציאה כלפי חוץ.. עד כדי שהוא בעצמו הופך להיות חסד, בונה אוהל ולו ארבע כניסות בו יוכלו כל עוברי אורח להיכנס ולסעוד את לבם בכל עת שירצו, והכל כדי ששמו של ה' יתפרסם ויתגדל בעולם.. למעשה התרחבות העולם מתחילה מאברהם ולא מנח. אברהם הוא האב הראשון שסולל את הדרך אל החופש האמתי.

 

 

אבל אלוהים אומר לאברהם, אם אתה מכניס אורחים ועדיין אתה דואג לפרסם את שמי בעולם זה טוב כי אתה בונה איתי מערכת יחסים חזקה ויציבה, וזה עדיין לא שונה בהרבה מהגישה של נח. אבל אתה הראשון שצריך ללמוד וללמד את השורש של כל זה בעולם. והשורש של זה, זה ההכרה של מי אתה, ועל ידי שתכיר מי אתה, תוכל לצאת ולפרסם את עצמך בעולם. אלוהים אומר לאברהם שים לב שהכיוון שלך יהיה כלפי חוץ, שאתה יוצא מעצמך. לך לך. אתה בונה את עצמך על ידי זה שאתה יוצא מעצמך, מהמחשבות רק לטובתך האישית, מהאינטרסים האישיים ששייכים רק לך.. צא ואל תחשוש, כי האדם עושה את המקום ולא המקום עושה את האדם. אלוהים לכאורה לא צריך פרסום, כל מי שצריך פרסום זה האלוהים כשהוא בצורת אדם.

 

 

פרסום על ידי הכרת האור הפנימי שנמצא בתוכך, על ידי שתכיר את המהות הפנימית שלך לא ממקום של גאווה, אלא ממקום של ייחודיות וייעוד פנימי ששייך רק לך. אם וכאשר אתה בא מהמקום הזה, אז אתה מפרסם את שמי בעולם בצורה שאני רוצה שיתפרסם. ולכן אלוהים אומר לאברהם – לך לך, ולא בוא אל עצמך. כי בעצם כשאתה בא אל עצמך אתה רואה את העולם בראייה מצומצמת ולא בראיה מרחבית כוללת. ורק כשאתה יוצא מעצמך אתה יכול באמת לבוא אל עצמך.

 

 

"למה היה אברהם אבינו דומה? לצלוחית של אפופילסימון(ריח טוב) מוקפת צמיד פתיל ומונחת בקרן זוית ולא היה ריחה נודף. כיוון שהייתה מיטלטלת היה ריחה נודף. כך אמר הקב"ה לאברהם אבינו: טלטל עצמך ממקום למקום ושמך מתגדל בעולם"

                                      ~ מדרש בראשית רבה     

 

 

 

אברהם אבינו בעצם היה האדם הראשון שיצא מרמת הפוטנציאל והפך להיות מציאות, המציאות שבנה לעצמו על ידי שיצא מעצמו, מההרגלים, מהדעות הקדומות שהיו לו. הוא האדם הראשון שחקר את מהות ומשמעות הבריאה, ומימש את הפוטנציאל שלו. הוא היה האב הראשון שסלל לנו הבנים את הדרך למימוש הפוטנציאל. הוא היה האב הראשון שלימד אותנו מהם מערכות יחסים אמתיות במציאות העוברת ושבה בדרכים, במהמורות ובנפתולי החיים השונים.

 

 

נסיבות החיים מוציאים אותנו מאזורי הנוחות שלנו על מנת שנוכל להתחיל לחפש ולמצוא את עצמנו כדי שנוכל לגדול ולפתח אישיות עצמית המודעת לעצמה זו העושה את תפקידה בעולם הזה על פי הייעוד שלה. כך אנחנו מתבגרים, כך אנחנו מתחתנים כדי לתת ולצאת מהמקום הנוח שאנחנו מבקשים שיישאר רק לעצמנו. כך אנחנו לומדים לשתף ולהשתתף לצאת החוצה ולהתגלות.

 

 

 

 

שבת שלום ומבורך

מיכאל אלר

בלוגים נוספים

כתיבת תגובה