נוסחת השפע – מאמרי העידן החדש

נוסחת השפע – מאמרי העידן החדש

פרשת וישלח

פרשת וישלח מתארת את המפגש הדרמטי בין האחים יעקב ועשו. חשוב להבין כי המפגש הזה הוא לא עוד מפגש בין אנשים אלא הוא מפגש בין עולמות, בין עולמו של עשו – איש שדה, ובין עולמו של יעקב – איש תם יושב אוהלים. יעקב ועשו מצד אחד הם אחים אך מצד שני להם דעות מנוגדות בתכלית עוד בהיותם במעי אמם. הם אמנם גדלו וחיו בבית אחד אבל השקפות עולמם וההסתכלות שלהם על העולם שונה בתכלית.

שניהם לכאורה נולדו שלמים כל אחד לכיוון אחר. יעקב נולד שלם – איש תם. ועשו נולד שלם – עשוי. עשיו נקרא כך משום שנולד שעיר והיה נראה כאילו הוא עשוי כבר, כאילו נולד מבוגר. ואילו יעקב נולד תינוק רגיל שעליו לעבור דרך כדי להתבגר ולהשלים את עצמו. למרות היותו איש תם מלשון שלם, אך תמימות זאת באה לידי ביטוי רק ביחס שלו אל הבורא, אבל ביחס שלו עם אנשים עדיין היה עליו ללמוד איך לנהוג בעולם זה של שקר. ולכן היה עליו לעבור דרך ולהתמודד מול אחיו עשו ומול לבן הארמי.

בפרשה זו מתרחשת תפנית מאד משמעותית ביחס ליעקב. יעקב מקבל כעת שם חדש, המלאך שרו של עשו מחליף את שמו במפגש הזה שיצר מאבק בין העולמות, המעבר לעולם הבא לעולם שמעבר יצר ליעקב מהות אחרת, מהות של ישראל, להיות ישר אל המטרה, ממוקד ומחוזק יותר בעמדו בעמדת מנצח. תמיד פניו של יעקב היו אל כיוון השלמות, ובכך הזמין למציאותו את ההתמודדות אל מול עשו אחיו. כאן מגיע השלב בו יעקב נותר במקום שהוא מרגיש לבדו – "ויוותר יעקב לבדו" – כי רק מהמקום הזה בו התנקה יעקב מכל מה שלא שייך לו, אז הוא במוכנות לחוות את האני האמתי שלו.

תפיסת עולמו של יעקב היא גישה שיש לו הכל, למרות שבפועל אין לו את כל הדברים, אבל יש לו את כל מה שצריך, בעיניו של יעקב – תפיסה של אחדות ושלמות – לא חסר לו דבר כי הוא מסתכל על הסך הכולל של הדברים והוא מסתכל בראיה מרחבית על דברים. לעומת עשו שבתפיסת עולמו – תפיסה של נפרדות – אין ואף פעם לא יהיה לו הכל, תמיד הוא נמצא בעמדה של משהו חסר למרות שיש לו הכל, הוא לא רואה את מה שיש אלא את מה שאין ומה שחסר.

למעשה יעקב מלמד אותנו מהי ההסתכלות הנכונה כדי להכניס את השפע אל תוך החיים, ראיה זו מתחילה בהסתכלות המרחבית על דברים, לא להסתכל בראיה מצומצמת ונקודתית מה יש לי עכשיו ומה חסר לי אלא להסתכל בראייה רחבה על החיים ולראות מה אני צריך שיהיה לי ומהם הדברים שכדאי ולטובתי שיהיו ברשותי, לדעת ללמוד ולשחרר את מה שאני לא צריך.. הראיה שכבר עכשיו יש לך את כל מה שאתה צריך, הראיה שלא חסר לך דבר היא הראייה שתביא לך את מה שאתה צריך. הראייה של לחוס על פכים קטנים ולחצות בגללם את הנהר היא הראייה של הערכה מקסימלית גם את החפצים שנמצאים ברשותו כי הוא מרגיש חלק מהם וכל מה שיש לו, יש לזה משמעות לגביו. אינם עוד חפצים ריקים שנמצאים ברשותו, אלא הנם חלק בלתי נפרד ממנו.

יעקב אבינו מלמד אותנו להסתכל על העולם במבט אחר ושונה ממה שהמציאות הנראית לעין משקפת לנו. לראות את העולם בראייה עמוקה רחבה ושורשית כי לכל דבר יש משמעות ועומק, זאת כל מהות האדם להתבונן ולהשתמש בשכלו בתבונתו וברגישותו לדברים ביחס של כבוד והערכה כך יוכל למלא את עולמו בעושר פנימי עמוק. כי השפע האמתי לא נמצא בנכסים חיצוניים אלא בעומק ועושר פנימי של חוויית החיים.

שבת מבורכת
ת ב י ן – תקשורת בונה יחסים נכונים
מיכאל אלר

בלוגים נוספים

כתיבת תגובה